3 gode råd til at få mere omtale i medierne, så du kan vækste din virksomhed

Af Line Kjærside

Savner du omtale i medierne?

- Er det svært for dig at få kunder nok, fordi medierne ikke skriver om dine varer?

- Synes du også, det er svært at få dine nyheder i avisen?

- Har du også skrevet masser af pressemeddelelser, som ikke bliver trykt?

Bare rolig. Du er ikke alene!

Vidste du, at medierne er ved at drukne?

Jo, det er de. I pressemeddelelser. Og de fleste bliver faktisk smidt ud. Glæd dig til dine 3 gode råd til, hvordan du trænger igennem til journalisterne.


På Jyllands-Posten lærte jeg, hvad medierne vil have

Det mest spændende job, jeg nogensinde har haft, var på Jyllands-Posten. Her opdagede jeg, hvor mange firmaer, der er interesserede i at blive omtalt i pressen for at få kunder. Mange ønsker, at deres firma, deres produkter og services bliver nævnt, så de kan få kontakt til et købestærkt publikum. Jeg ved, at mange firmaer kæmper for at få synlighed og omtale i medierne.

På avisen fik jeg stakkevis af mails fra en masse, der håbede at blive nævnt i avisen. Jeg lærte hurtigt, at de fleste, der skrev til os, faktisk ikke vidste, hvad vi havde brug for fra dem, hvis vi skulle skrive deres historie og give dem noget gratis reklame. For det er jo det, man får, hvis man bliver nævnt i en avis, et magasin eller ugeblad vel at mærke uden at betale annoncekroner for det.

Medierne har kun én opgave

Som journalist har man kun én opgave: Det er at skrive en god historie til læserne. Så man er faktisk kun interesseret i de henvendelser, man kan bruge til at skrive en god historie ud fra. Man skal tage udgangspunkt i en række bestemte ingredienser for at kunne sammensætte ordene til en god artikel.

Som journalist har man kun én opgave: Det er at skrive en god historie til læserne. Så man er faktisk kun interesseret i de henvendelser, man kan bruge til at skrive en god historie ud fra. Man skal tage udgangspunkt i en række bestemte ingredienser for at kunne sammensætte ordene til en god artikel.

Omfattende erfaring med nyhedskriterierne

Da jeg på et tidspunkt stoppede med at arbejde på avisen, fik jeg job på den anden side af ”bordet.” Jeg har arbejdet som kommunikationschef i flere kommuner og som kommunikationskonsulent i flere ministerier, blandt andet Finansministeriet, som bestemmer meget af den politiske kommunikation.

I disse jobs har jeg skullet sælge historier til pressen, og det var ret nemt. For jeg kendte jo alle pressens nyhedskriterier og arbejdsmetoder.

Heldigvis ved jeg, hvad der skal til for at få gratis redaktionel omtale i pressen, og det kan jeg lære dig, så du kan få kontakt til dine kunder. Det er især pressens fem nyhedskriterier, man bør kende, hvis man gerne vil have omtale i medierne eller på nettet. Når man får omtale i pressen, får man en nem kontakt til de kunder, der er interesserede i at købe de produkter eller ydelser, man har til salg.

3 gode råd

TIL AT FÅ OMTALE , SYNLIGHED OG VÆKS

FÆNGENDE OVERSKRIFT

 1. Skriv en fængende overskrift, som sælger budskabet. Journalisterne skal med det samme kunne se en god historie i din pressemeddelelse. Kan du sælge den så godt på to linjer, at journalisterne bliver interesserede i den? Er den så spændende eller overraskende, at du selv ville klikke på historien, hvis du så den i avisen eller på nettet?

KONKLUSIONEN FØRST

2. Skriv teksten som en nyhed, hvor de vigtigste informationer står i toppen. Kort sagt, skriv din konklusion først.

Når det mest interessante er det første, der bliver nævnt, bliver nyheden automatisk mere spændende for journalisterne.

GODE BILLEDER

3. Vedhæft billed(er) i god opløsning Og husk kontaktoplysninger. Gode billeder giver journalisterne en ekstra grund til at vælge netop din nyhed, så de kan lave en flot artikel.

Add Your Heading Text Here

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Vil du have min hjælp?

Jeg ved, at mange firmaer kæmper for at få omtale, synlighed og vækst.

Jeg har arbejdet med disse emner i over 15 år, så jeg ved, jeg også kan hjælpe dig med at trænge igennem.

Hvis du er interesseret i at finde ud af, om jeg kan hjælpe dig, så book en gratis samtale med mig ved at skrive til line@clickkommuniation.dk

ClickKommunikation™

+45 28 26 10 55

Jernbanegade 23

4000 Roskilde

line@clickkommunikation.dk

Copyright Clickkommunikation. All rights reserved.

Kontakt Clickkommunikation

Få hjælp til at blive mere synlig, så du kan få flere kunder.
Udfyld felterne nedenfor og du vil blive kontaktet snarest.